Concert 26 september 2020, 11.30 uur

Koningskerkje (Protestantse kerk), Beek
De Rijckere-orgel (1776)

Léon Berben

Programma
 

Louis Couperin (1626-1661)

Prélude

(Oldham Manuscript, Londen)


Peeter Cornet (ca 1575-1633)
Fantasia ottavi toni

(Christ Church Music MS 89, Oxford)


Anoniem

Daphne, 3 variaties
(Camphuysen Manuscript, Amsterdam, ca 1652)

 

Abraham van den Kerckhoven (ca 1618-1702)

Fantasia in d

(The Cocquiel Manuscript, B-Br Ms II 3326 Mus, Koninklijke Bibliotheek te Brussel)

Peeter Cornet
Salve Regina

- Salve Regina
- Ad te clamamus
- Eia ergo
- O Clemens
- Pro Fine 

(Staatsbibliothek Mus.MS 40316, Berlijn)


Francesco Correa de Arauxo (1584-1654)

- Quinto tiento de medio registro de tiple de septimo tono (XXIX)

- Segunde tiento de medio registro de baxon de septimo tono (XXXI)

(Libro de música práctica y theórica de órgano intitulado Facultad orgánica, Alcalá, 1626)


Anoniem / Pedro de Araújo (?-1715) (?)

Bathalha de 6. Tom

(Biblioteca Pública, MS 964, Braga, Portugal)

Biografie

Als klavecinist en organist kan Léon Berben worden beschouwd als meester in zijn vak. Zijn omvangrijke kennis van muziekgeschiedenis en historische uitvoeringspraktijken maken hem tot één van de leidende figuren onder de musici die tot zijn generatie van specialisten in oude muziek worden gerekend. Zijn repertoire omvat met name klaviermuziek gecomponeerd tussen 1550 en 1790.

Hij is coauteur van artikelen voor Die Musik in Geschichte und Gegenwart en schijft ook geregeld voor andere vaktijdschriften. Zijn interpretaties worden gevoed door intensieve bronnenstudies en ander diepgravend onderzoek.

De solo cd-opnamen van Léon Berben werden door de internationale pers lovend ontvangen en met grote regelmaat bekroond, onder andere met de Diapason d’Or, Monde de la Musique’s “Choc” alsook de Duitse Vierteljahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik.

 

Léon Berben werd in 1970 in het Limburgse Heerlen geboren en woont in Keulen. Hij studeerde orgel en klavecimbel aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag bij onder andere Rienk Jiskoot, als laatste leerling van Gustav Leonhardt, Ton Koopman en Tini Mathot en behaalde het diploma Uitvoerend Musicus voor zowel orgel als klavecimbel. Hij was vanaf het jaar 2000 klavecinist van het door Reinhard Goebel geleide Musica Antiqua Köln, waarmee hij concerteerde over de hele wereld en voor onder meer Deutsche Grammophon / Archiv Produktion opnam. Sinds de opheffing van het ensemble eind 2006 richt hij zich volledig op zijn solocarrière, die hem voert naar vele internationaal gerenommeerde muziekfestivals, zoals: Klavier Festival Ruhr, Festival de Saintes, Lucerne Festival, Internationaal Orgel Festival Haarlem, Festival Oude Muziek Urecht, Bach Festival Montréal, Rheingau Musik Festival, Festival de Música Antiga de Barcelona.

 

Als titulair-organist is hij verbonden aan het historische orgel van de St. Andreaskerk in Ostönnen, waar een van de in oorsprong, oudst bespeelbare orgels ter wereld staat (c. 1430/1721). Hij is in deze funktie ook mede verantwoordelijk voor de concertserie.

Als clavecinist is hij lid van Concerto Melante, een ensemble (op historische instrumenten) van de Berliner Philharmoniker.

© 2020 bij Stichting De Rijckere-orgel 1776